top of page
Poza scriitoruluiComunitatea CCU

Povestea ADIDAS

„Nimic nu este imposibil!”

De aproape 100 de ani, Adidas, brandul care a dat lumii cel mai apreciat și popular tip de îmbrăcăminte sport, își scrie povestea interesantă, dezvoltând numeroase subetichete proprii, nu doar în privința pantofilor, ci și de haine, parfumuri sau echipamente profesionale de sport.

Așadar povestea Companiei Adidas începe în anul 1923, atunci când fondatorul său Adolf Dassler pune bazele unei fabrici de pantofi, Gebrüder Dassler Schuhfabrik.

Sursa - https://www.capital.ro/

„Impossible is nothing!”; „Nimic nu este imposibil !” – sloganul companiei reprezintă modul Adidas de a vedea lumea prin posibilități, când alții văd doar imposibilul. Acesta este crezul Adidas, comunicat în toate campaniile publicitare ale brandului, până în prezent. Dar care-i este istoria?


De ce Adidas? Cum s-a născut acest brand?

Creatorul ei, care a revoluționat sportul și întreaga industrie asociată acestuia, a început să creeze pantofi sport încă din… bucătăria mamei sale, într-un mic oraș din Bavaria, ghidat de visul său ambițios de a oferi fiecărui atlet din lume cel mai bun echipament posibil.

De fapt, această dorință a izvorât tocmai din faptul că însuși creatorul Adidas era atlet, iar pasiunea sa pentru sport l-a făcut să înțeleagă foarte bine nevoile clienților. Însă, anterior, el terminase un curs de brutărie, înainte de a se gândi la creațiile sport.

1923, Germania: Adolf Dassler pune bazele a ce știm azi ca Adidas

Fondatorul Adolf Dassler (Adi Dassler – observați ușor de unde și numele!), un geniu inventiv, dar și un om cu viziune și spirit antreprenorial, a reușit să depășească mult ideile de business din anii ’20, atunci când i-a venit ideea lansării acestei afaceri.

Viziunea lui Adolf de a oferi atleților cele mai bune produse de încălțăminte, perfect adaptate sportului practicat, l-a transformat în principalul furnizor al Jocurilor Olimpice și, ulterior, în partener oficial al Cupei Mondiale din SUA.

La scurt timp, în 1924, tânărului Adolf, în vârstă de doar 24 ani pe atunci, i s-a alăturat fratele său, Rudolf Dassler, când au înfiinţat organizaţia „Dassler Brothers OHG” și fabrica Dassler Brothers Sports Shoe Factory, ce număra 12 angajați, inclusiv membrii familiei, care produceau 50 de perechi de pantofi sport zilnic.


Povestea celor doi a devenit chiar și subiect de film. Adolf era meșterul designer, iar Rudolf este carismaticul om de vânzări. Au încercat pentru prima dată antreprenorialul în spălătoria mamei lor, fără să știe că vor ajunge niște giganți la nivel global.

Însă ceea ce părea o relație frățească obișnuită, și încă una de succes pentru business, a dus la una dintre rivalitățile celebre în domeniu. Adolf a început povestea brandului Adidas, iar Rudolf a creat Puma


Ambele companii își au sediul în același oraș aflat în regiunea de sud a Germaniei, la 200 km nord de Munchen.

În 1949, conștient de importanța brandului creat, Adi Dassler a decis ca identitatea Adidas să fie înregistrată și cunoscută în lumea largă așa cum a fost și creată, iar acest lucru a însemnat înregistrarea numelui fabricii sale “Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik”, care funcționa în micul oraș Herzogenaurach, cu o echipă formată din 47 de oameni, precum și a unui model de pantofi care aveau în design cele trei linii paralele, devenite icon pentru identitatea brandului Adidas.


Astfel, s-a oficializat brandul Adidas. Cele trei dungi însă – cel mai distinctiv element al brandului – au fost puse inițial din motive de stabilitate și nu pentru design.

Considerat de fondatorii Adidas „Miracolul din Berlin” este acel moment în care specialiștii Adidas au decis inserarea în talpa exterioară a ghetelor de fotbal ale sportivilor din Echipa Națională de Fotbal a Germaniei faimoasele crampoane, pentru a le îmbunătăți performanța în meciul devenit istoric cu Ungaria, la Campionatul Mondial de Fotbal din 1954.

https://www.fanatik.ro/ghete-14486033

Crampoanele au reprezentat acel element de design care a făcut cu adevărat diferența pe teren, într-o confruntare între cei mai buni fotbaliști ai lumii.

Dassler observase că bocancii standard nu erau buni pe un gazon umed, de aceea a venit cu ideea crampoanelor ce puteau fi înșurubate pe talpa fiecărui adidas, asigurând jucătorilor un control şi o performanţă sporită. Cu aceste ghete noi, Germania a câştigat Campionatul Mondial din 1954.


Tot Dassler a fost primul care a venit cu ideea cuielor pentru pantofii folosiţi în atletism, în scopul măririi aderenţei încalţămintei sportivilor ce aleargă pe pistă. De asemenea, voia să fie sigur că adidaşii lui erau confecţionaţi din cele mai bune materiale, creând adidaşi din naylon.

În 1972, în timpul Jocurilor Olimpice organizate la Munchen, în Germania, Adidas decide să anunțe crearea logoului care reprezintă identitatea, viziunea și valorile Adidas.

Astfel, trifoiul, care simbolizează orientarea brandului Adidas spre performanță, s-a născut în acea zi la Munchen, prin asocierea cu Jocurile Olimpice și performanțele sportivilor din lumea întreagă. Devine, astfel, unul dintre cele mai cunoscute logouri din toate timpurile.


Ingeniozitate adusă brandului

În anii ’80, Adidas a venit cu o nouă inovație pentru lumea sportului, încorporând un computer care să monitorizeze și să înregistreze performanțele sportivilor într-un nou model de pantof, prin intermediul sistemului Micropacer, cunoscut astăzi ca miCoach.


Astfel, Adidas a devenit primul brand care a introdus un microcip în designul pantofilor lui. Adidas Micropacer se conecta la un display pe care atleții își puteau verifica nivelul caloriilor consumate.

Conform companiei de cercetare de piaţă Euromonitor, Nike şi Adidas sunt aproape egale în ceea ce privește cota de piață din Europa de Vest (ambele cu 16%) şi China (21%). Însă în Statele Unite, Nike este de aproape trei ori mai mare decât producătorul german.

https://caplena.com/

Astfel, Adidas se va concentra mai mult pe susținerea brandului omonim în SUA, mișcare ușurată de reducerile de costuri pe care le implică vânzarea companiei americane. Oricum, în 2019, Adidas anunța că are o problemă privind producția: nu poate face față cererii extrem de mari, astfel încât să satisfacă pe deplin publicul.

Reprezentativă e și cumpărarea firmei de tehnologie fitness Runtastic și colaborarea cu McDonald’s pentru realizarea uniformelor All-American. În anul 2005, Adidas-Salomon AG, al doilea producător mondial de articole sportive, va achiziționa Reebok International pentru suma de 3,1 miliarde de euro, în scopul măririi cotei de piață din America de Nord, dar și pentru a încerca detronarea supremației Nike, informează Bloomberg.

Adidas oferă 59 de dolari (48,28 de euro) pentru fiecare acțiune din portofoliul Reebok, cu 34% mai mult față de prețul de închidere afișat, și 69 de milioane de euro în cash.



Povestea Logo-ului Adidas

https://www.zenbusiness.com/

În mintea a milioane de clienți, Adidas este strâns asociat cu trei dungi. Nu este deloc surprinzător, deoarece compania a rămas fidelă simbolului său vizual încă din 1949. Pe primul logo Adidas, era un pantof de alergat cu vârfuri atârnat între două capete lungi ale literei „d”.

https://www.zenbusiness.com/

Munte

Emblema ce simbolizeză un munte este specifică liniei Performance concepută pentru sportivii profesioniști.

Trifoi

Alături de designul cu trei dungi, această versiune este utilizată pentru linia de produse Originals (îmbrăcăminte și pantofi casual).

Cercul

Această versiune poate fi văzută în colecțiile Style create în colaborare cu designeri celebri.

Campanii publicitare Adidas reprezentative

În 2004, Adidas a creat cea mai memorabilă campanie, care a devenit sinonimă cu cele mai importante valori ale brandului, „Imposible is nothing„.

În cadrul acestei campanii, sportivii David Beckham, Haile Gebrselassie, Muhammad Ali și Laila se confruntă cu temeri, înfrângeri și provocări pentru a dovedi tuturor că nu este nimic imposibil.


În 2022, Grupul adidas a raportat un profit brut în valoare de aproximativ 10,6 miliarde de euro, în scădere cu un procent față de anul precedent, unde a înregistrat un profit brut de aproximativ 10,8 miliarde de euro.

Adidas a raportat o pierdere mare în trimestru patru și și-a redus dividendele, după încetarea costisitoare a parteneriatului cu marca Yeezy a rapperului Kanye West, în octombrie, iar pentru 2023 compania anticipează o pierdere de 700 de milioane de euro, marcând prima pierdere anuală din ultimii 31 de ani, relatează CNBC. Gigantul german de îmbrăcăminte sportivă a înregistrat o pierdere operațională de 724 de milioane de euro (763 de milioane de dolari) și o pierdere netă din operațiunile continue de 482 de milioane de euro în trimestrul patru, scrie News.ro.


Sursă foto principală: Unsplash/Camilla Carvalho


285 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate

Σχόλια


bottom of page