Din cele mai vechi timpuri comunicarea a reprezentat un factor primordial în evoluția speciei umane, cunoașterea trecutului ne-a ajutat să ne descoperim originile și să înțelegem cine suntem.
Poate vă întrebați ce legătură au toate acestea cu designul, ei bine totul a început prin mesaje vizuale - prima formă de comunicare a omului preistoric.
Comunicarea Vizuală - Picturi rupestre
Primele semne de comunicare vizuală au apărut în era preistorică (c.38000 î.Hr), dovadă fiind picturile din peșteri descoperite de arheologi.
Picturile reprezentau animale, urme de palme, arme și scene de vânătoare, pe semne că oamenii preistorici au încercat să comunice generațiilor viitoare expriențele lor prin imagini.
Primele picturi rupestre - Photo source: www.wikipedia.ro
Comunicarea scrisă
Următoarea etapă a comunicării a fost prin scris, prin descoperirea alfabetului – Cuneiform – un sistem de scriere dezvoltat pentru prima dată de vechii sumerieni din Mesopotamia c. 3500-3000 î.Hr.
Alfabetul sumerian este considerat cea mai semnificativă dintre numeroasele contribuții culturale ale sumerienilor și cea mai mare dintre cele ale orașului sumerian Uruk, care a avansat scrierea cuneiformului c. 3200 î.Hr.
Alfabetul Cuneiform al Sumerienilor
Photo source: www.wikipedia.ro
Invenția Tiparului
Înainte ca ideea de design grafic să fi proliferat pentru a susține eforturile comerciale și creative, cum ar fi reviste, modele de logo-uri, coperte pentru cărți și reclame în aer liber, până la
atingerea formelor sale digitale, a trebuit mai întâi să se familiarizeze cu hârtia și tipărirea!
Contrar credinței populare, Gutenberg (inventatorul tiparului) a intrat pe terenul de joc destul de târziu, deoarece originile hârtiei și ale graficii au început de fapt cu descoperirile chinezești. Invenția hârtiei în 105 d.Hr. de către un chinez a condus la conceptul de tipărire.
Photo source: www.pinterest.com
Aproximativ o mie de ani mai târziu, în 1045 d.Hr., a fost inventat tiparul mobil. În 1276 s-a înființat prima fabrică de hârtie în Fabriano, Italia, aceasta fiind considerată și prima fabrică de hârtie din Europa.
Cu toate acestea, abia în 1450 sistemul de tipărire a cărților și a altor forme de literatură era la înălțimea sa.
În 1460 au urmat primele ilustrații dintr-o carte tipărită.
Metodele de imprimare utilizate până la Gutenberg foloseau o matriţă compactă pentru fiecare imprimare; cel mult se ştanţau unele casete distincte pentru textele care însoţeau ilustraţiile gravate. În felul acesta însă, îndreptarea erorilor presupunea refacerea întregii matriţe, iar posibilităţile de adaptare şi refolosire a materialelor erau nule.
De aceea Gutenberg a avut ideea de a folosi caractere mobile, reprezentând fiecare câte o literă sau un semn grafic. Culesul textelor nu era dificil în sine, cu atât mai mult cu cât Gutenberg a introdus casetele de litere, fiecare literă având câte un compartiment propriu.
Problemele cele mari apăreau la alinierea literelor pe rânduri şi la calcularea lungimii rândurilor, astfel încât acestea să fie aliniate frumos atât la dreapta, cât și la stânga.
Prima Presă mobilă - photo source : www.wikipedia.ro
Cum a influențat revoluția industrială designul grafic
Revoluția industrială, o perioadă cuprinsă între aproximativ 1760 și 1840, a introdus noi tehnologii pentru creșterea eficienței și producției proceselor de fabricație precum litografia.
Litografia este o metodă de imprimare care implică cerneala design-ului pe o suprafață de piatră sau metal și transferul acestuia pe o coală de hârtie. În cele din urmă, acest lucru a dus la cromolitografie care este pur și simplu litografie, dar cu culoare.
Prima Agenție de Graphic Design
Prima agenție de Design Grafic a fost Wiener Werkstätte (care se traduce prin Atelierul de la Viena) înființată în 1903 de pictorul Koloman Moser, arhitectul Josef Hoffmann și patronul Fritz Waerndorfer.
Werkstätte a reunit arhitecți, artiști și designeri care lucrau în ceramică, modă, argint, mobilier și arte grafice. Sunt considerați pionieri ai designului modern în stiluri precum Bauhaus și Art Deco. Fiind unul dintre primele grupuri de artiști profesioniști care au influențat standardele de design pentru generațiile următoare.
Evoluția Designe-ului Grafic (Curente Artistice)
În continuare vom urmări parcursul influențelor artistice care au contribuit la dezvoltarea designului grafic așa cum îl cunoaștem azi.
Aceste mișcări de artă influențează tendințele, iar unele dintre ele chiar revin în stil. Este important să avem o înțelegere solidă a istoriei designului, să știm cum să-l utilizăm în mod corespunzător în creațiile noastre.
Art Nouveau
Art Nouveau („Artă nouă”) a înflorit în vestul Europei și în Statele Unite din anii 1880 până la Primul Război Mondial. A fost o încercare deliberată de a abandona stilurile istorice ale secolului al XIX-lea.
Creatorii Art Nouveau au căutat să revigoreze măiestria artei, să ridice statutul meșteșugului și să producă un design cu adevărat modern care să reflecte utilitatea obiectelor pe care le creau. O caracteristică distinctivă a stilului este utilizarea liniilor organice, asimetrice în loc de forme solide și uniforme aplicate în arhitectură, interioare, bijuterii, precum și postere și ilustrații.
Photo source: www.pinterest.com
Bauhaus
Bauhaus a fost o mișcare influentă de artă și design care a început în 1919 în Weimar, Germania. Școala Bauhaus, fondată de Walter Gropius, a lansat un nou mod de gândire.
La șase luni după încheierea Primului Război Mondial, școala a încurajat artiștii și designerii să-și folosească talentele pentru a ajuta la reconstruirea societății distruse. Geometria Bauhaus — un triunghi, un pătrat și un cerc — a evocat această mentalitate de întoarcere la bază.
Designul Bauhaus a încorporat minimalismul, formele geometrice și o tipografie simplă. În timp ce euforia curentului Bauhaus a durat doar 14 ani, influența ei rămâne în aproape fiecare aspect al vieții moderne de astăzi.
Photo source: www.pinterest.com
Art Deco
Conceptul Art Deco își are originea în Paris. Numele acestuia provine de la denumirea Expoziției Internaționale de Arte Décorative et Industriels Modernes din 1925.
Stilul, eleganța și rafinamentul sunt simbolul designului Art Deco.
ART Deco folosește forme simple, ornamente stilizate și geometrice și utilizarea elaborată a materialelor scumpe, atât naturale, cât și sintetice.
Cuprinzând arhitectură, mobilier, modă, sculptură și multe altele, Art Deco încapsulează spiritul decadent al anilor 1930. Rockefeller Center, Chrysler Building și Empire State Building au fost toate proiectate în acest stil. Photo source: www.pinterest.com
Swiss Design (Stilul tipografiei internaționale)
Bazându-se pe abordarea rațională a stilului Bauhaus, această mișcare se referă la funcționalitate și universalitate. Stilul a apărut în Rusia, Țările de Jos și Germania în anii 1920 și a fost dezvoltat în continuare în Elveția în anii 1950. Designerii au dezvoltat o mișcare modernistă coerentă, unificată, care a devenit cunoscută sub numele de design elvețian sau stilul tipografic internațional.
Sistemele de grilă logice, modulare au oferit un cadru structurat pentru a alinia diferite elemente, ceva considerat acum esențial pentru majoritatea formelor de design grafic. Fotografia realistă a fost preferată față de ilustrația mai expresivă, alături de fonturi neutre sans-serif, cum ar fi Helvetica.
Designul elvețian este de natură minimală. Minimalismul a cunoscut o revenire în branding, în design-ul UI și în cel de ambalare. Această tendință este condusă de companii influente, cum ar fi Apple și Google, care acordă prioritate unei estetici curate și reduse mai presus de ornamente și decor. O contribuție vitală a mișcării Swiss Design este utilizarea grilelor. Vă puteți imagina să proiectați web design fără un astfel de concept inovativ?
Photo source: www.pinterest.com
Art pop
Fenomenul cultural britanic și american care a câștigat avânt la sfârșitul anilor 1950 și 1960, Pop Art a fost numit de criticul de artă Lawrence Alloway datorită modului în care a glorificat cultura populară și a transformat obiectele tradiționale, adesea neremarcabile, în simboluri emblematice.
Photo source: www.wikipedia.ro
Mișcarea Pop Art a început ca o revoltă împotriva abordărilor dominante ale artei, culturii și viziunilor tradiționale despre ceea ce ar trebui să fie arta. Sursele de inspirație au variat de la filmele de la Hollywood, publicitate, ambalarea produselor, muzică pop și benzi desenate, respingând pretențiile de „artă înaltă” în favoarea tipografiei și graficilor îndrăznețe.
Postmodernismul
Postmodernismul a fost o reacție împotriva modernismului. În timp ce modernismul s-a bazat pe idealism și rațiune, postmodernismul s-a născut din scepticism și suspiciune față de rațiune.
Moderniștii apreciau claritatea și simplitatea. Postmoderniștii au îmbrățișat straturi complexe și adesea contradictorii de sens.
Tinerii designeri ai mișcării au pus la îndoială filosofia „forma urmează funcției” asociată cu modernismul derivat din stilul de design elvețian (sau stilul tipografiei internaționale). Designerii au creat liber, încălcând regulile designului folosind colajul, distorsiuni, culori vibrante de tip abstract.
La sfârșitul anilor 1970, April Grieman a devenit cunoscută pentru exprimarea ei postmodernă, cu inovațiile ei tipografice și stilul de colaj colorat.
Photo source: www.pinterest.com
Era Digitală
Introducerea instrumentelor digitale a oferit un mod nou, revoluționar de a crea design grafic. În 1984, Apple a introdus computerul Macintosh. A folosit o interfață simplă, ușor de utilizat, care spunea „Bună ziua”, invitând consumatorii să fie ei înșiși creatori. Photoshop a fost lansat în 1990 ca un software de editare grafică pe care oricine îl putea folosi pentru a manipula imagini și a realiza design-uri profesionale.
Programele de bază precum Microsoft Paint au făcut arta grafică accesibilă maselor.
Photo source:www.admecindia.co.in
Cum influențează mișcările artistice tendințele de design
Acestea sunt doar câteva dintre numeroasele mișcări artistice de-a lungul timpului. Observați cum o mișcare de artă a influențat comportamentul celeilalte? Un stil de design poate fi popular pentru o vreme, să spunem, de exemplu, stilul Swiss Design, dar apoi apare ceva de genul Postmodernismului și transpune arta și designul în antiteză.
Similar cu tendințele de design, unele vor fi populare pentru o perioadă până când, în cele din urmă, altceva le va înlocui. Îți amintești de gradienții și stilul designul timpuriu al aplicațiilor când a apărut iPhone-ul? Treptat această tendință de design a fost înlocuită cu o estetică de design plat.
Photo source:www.flux-academy.com
Tendințe actuale în Design-ul Grafic
Tendințele în design oscilează de la an la an, ele pot fi influențate de schimbările sociale, psihologia clientului modern, cerințele pieței, iar designerii vor trebui să fie mereu în trend cu tot ce este nou.
În ultimii doi ani, s-a observat o tendință spre design-ul minimalist, ceea ce dă o notă aerisită, curată și clară în structura visuală.
Este lesne de înțeles de ce, într-o era a vitezei, sufocați de multe informații, oamenii au nevoie de o vizualizare simplă a datelor de la primul impact:
Imagini ușor de citit;
Culori estompate/pastelate;
Fonturi simple (Serif Clasice);
Gradienți (Creează percepția de mișcare);
Simboluri.
Culorile mărcii;
Efecte monochrome;
Forme geometrice;
Percepție aerisită.
Reducerea culorilor și formelor la simplitatea elementară a fost făcută cu scopul de a păstra natura lor fundamentală.
Ceea ce înseamnă acest lucru este că, în esența sa, designul minimalist a fost destinat să fie pur funcțional. Scopul era de a goli opera de expresie, emoție și orice decorațiuni inutile. S-a crezut că un produs de design a atins cea mai bună formă atunci când niciun element nu poate fi eliminat (sau adăugat) pentru a face rezultatul mai complet și funcțional decât este deja.
Într-o perioadă în care imaginile bombastice concurează pentru a ne atrage atenția, revenirea tendinței grafice bazată pe principiul „mai puțin este mai mult” reprezintă o gură de aer proaspăt mult așteptată.
În era digitală în care majoritatea consumatorilor își petrec timpul pe smartphone-uri, tablete și laptopuri care au dimensiuni tot mai mici de la an la an, lizibilitatea și funcționalitatea simplificată nu mai sunt bonusuri binevenite – sunt necesitățile absolute.
Designul minimalist aduce claritate și simplitate de care consumatorii au nevoie, mărcile care abordează acest gen de design reușind să se ridice peste cele ale concurenței axate pe tendințe vizuale luminoase, strălucitoare, pretențioase.
Photo source: www.freepick.ro
Viitorul designului grafic
Pe măsură ce designul grafic a evoluat de-a lungul timpului, a devenit mai specializat, având în vedere necesitatea unor noi domenii în design. Publicitatea și designul tipărit au fost cândva nucleul designului grafic. Odată cu inventarea Computerului, a Photoshop-ului și a Internetului, a apărut un val de noi discipline de design: design web, design interactiv, design UX (user experience) și UI (user interface), design de produs, pentru a numi câteva.
Traseul surprinzător menționat mai sus în dezvoltarea designului grafic și progresia comunicării vizuale este interesant, deoarece arată că acest câmp nu are sfârșit.
Astăzi, tendințele, stilurile și preferințele în materie de design grafic variază de la un designer la altul, dar un lucru este sigur – există o infinitate de spațiu pentru dezvoltare.
Surse articol:
https://bcrclubantreprenori.ro/mai-putin-este-mai-mult-sau-modul-in-care-minimalismul-a-schimbat-designul-grafic/ https://www.flux-academy.com/blog/the-history-of-graphic-design
https://barbuiulian.com/blog/
https://historia.ro/sectiune/general/istoria-tiparului-576898.html
Comments