Mai sunt câteva zile până la începerea unui nou an școlar, o nouă experiență atât pentru copii, cât și pentru părinți și cadrele didactice.
Cu toții avem așteptări ca noul an școlar să fie unul de succes pentru copiii noștri, iar la final să ne bucurăm împreună de rezultate excepționale.
Dar ce anume duce la rezultatele excepționale ale unui elev, la dezvoltarea și formarea lui pe mai departe? Sunt suficiente doar informațiile acumulate la școală, sau drumul lui spre reușită pleacă și de la cele învățate acasă?
Mediul de creștere, anturajul, auto-determinarea pentru atingerea unui scop, echilibrul emoțional, formarea personalității...sunt câțiva factori care pot influența parcursul copiilor noștri în procesul de învățare.
Articolul de azi pune în evidență importanța unei abordări integrate a învățării, atât în școală, cât și acasă. Rolurile școlii și ale părinților sunt complementare și pot contribui la dezvoltarea holistică a copiilor.
Wendy Jolliffe (2007), accentuează un fapt asupra căruia ne gândim insuficient: învățarea are mai multe aspecte cognitive, dar și unele afective. Ele trebuie combinate atât la școală cât – mai ales – de către părinte acasă (și momentul vacanței poate să fie o bună ocazie în acest sens).
Haide să explorăm mai în detaliu fiecare aspect:
Rolul școlii în pregătirea copiilor:
Transmiterea de cunoștințe: Școala rămâne un mediu central pentru a furniza cunoștințe de bază și informații relevante în diverse domenii.
Dezvoltarea abilităților cognitive: Școala trebuie să încurajeze gândirea critică, rezolvarea de probleme și dezvoltarea abilităților de analiză.
Cultivarea creativității: În plus față de transmiterea de cunoștințe, școala ar trebui să încurajeze și să sprijine gândirea creativă prin proiecte, activități interactive și stimularea imaginației.
Dezvoltarea abilităților sociale și emoționale: În școală, copiii învață să lucreze în echipă, să comunice și să interacționeze cu alți elevi, ceea ce contribuie la dezvoltarea competențelor sociale și emoționale.
Evaluarea și feedback-ul: Prin intermediul evaluărilor și feedback-ului, școala oferă oportunități pentru copii să-și evalueze progresul și să-și îmbunătățească performanțele.
Rolul părinților în pregătirea copiilor:
Stimularea explorării și investigării: Părinții pot susține dezvoltarea copiilor prin organizarea unor activități de explorare și investigare în timpul vacanțelor sau în timpul liber.
Promovarea gândirii creative: Părinții pot încuraja gândirea creativă prin încurajarea copiilor să rezolve probleme în moduri inovatoare și prin susținerea pasiunilor și intereselor lor.
Sprijinirea procesului de învățare: Părinții pot juca un rol esențial în dezvoltarea abilităților de învățare ale copiilor, oferindu-le instrumente și tehnici pentru a-și organiza învățarea eficient.
Furnizarea unui mediu emoțional pozitiv: Părinții pot contribui la dezvoltarea conștiinței de sine și a controlului emoțional al copiilor prin oferirea unui mediu sigur și înțelegător.
Cultivarea empatiei și abilităților sociale: Părinții pot promova empatia și abilitățile sociale ale copiilor prin modelarea acestor comportamente și prin încurajarea interacțiunii pozitive cu ceilalți.
Colaborarea între școală și părinți: Colaborarea între școală și părinți este esențială pentru dezvoltarea echilibrată a copiilor. Aceasta poate include:
Comunicarea deschisă: Școala și părinții ar trebui să aibă o comunicare transparentă pentru a monitoriza progresul și nevoile copiilor.
Participarea la activități școlare: Părinții pot fi implicați în proiecte școlare sau evenimente, ceea ce sporește colaborarea și implicarea.
Sprijin reciproc: Școala poate oferi sfaturi pentru părinți cu privire la metode eficiente de învățare și gestionarea emoțiilor.
Îmbinarea învățării formale și informale: Părinții pot extinde învățarea în afara școlii, oferind copiilor oportunități de învățare prin experiențe de zi cu zi și activități de interes.
Punerea accentului pe dezvoltare: Atât școala, cât și părinții trebuie să se concentreze pe dezvoltarea holistică a copiilor, abordând aspectele cognitive și afective ale învățării.
În final, succesul în dezvoltarea copiilor rezidă într-o colaborare armonioasă între școală și părinți, fiecare aducând contribuții valoroase pentru a crea un mediu de învățare stimulativ și susținător.
În speranța că acest articol a fost unul inspirațional și de bun augur, vă doresc mult succes în noul an școlar!
Autor articol- Loredana Gaju
Sursa Articol - https://performante.ro/
Informațiile din articol sunt extrase din studiul domnului profesor universitar dr. Ion-Ovidiu Pânișoară, conducător de doctorat în Științele educației.
Comments